
Maria Grazia Chiuri vindt dat mode iets kan veranderen. Voor de nieuwe collectie van Dior voor herfst winter 2025 2026 keek ze naar het verleden van Dior. Ze wilde herinneringen en ideeën van weleer van het merk laten terugkomen. Ze combineerde die met de geschiedenis van mode. Zo laat ze zien dat kleding meer is dan alleen stof. Het laat zien wie we zijn en hoe we leven.


Elke collectie is een soort bouwwerk. Het zit vol fantasie en bewustzijn. Mode vraagt je om jezelf te zijn. Kleren geven je keuzes. Het witte overhemd is voor Chiuri het belangrijkste kledingstuk. Het past bij iedereen, man of vrouw. Het doet denken aan ontwerpen van Gianfranco Ferré, bekend om zijn architectonische creaties, en voormalig ontwerper van Dior. Hij is een inspiratie voor deze collectie.


De kledingkast is een symbool van verandering. Er zijn franjes, zoals een kraag die je kunt afdoen of opzetten. Dat hangt af van wat je wilt uitstralen. Die kraag komt van de Orlando-kraag, gebaseerd op een boek van Virginia Woolf. Het past bij alle tijden en stijlen. Net als in het theater van Robert Wilson bewegen modellen op een speciale manier. De wereld verandert: kleuren gaan van donker naar licht. Er zijn een schommel, een oude vogel, rotsen, kraters en een ijsberg te zien.

De collectie mixt verschillende stijlen van Dior. Het J’adore Dior T-shirt, ontworpen door John Galliano, komt terug. Ook het borduurwerk met uitgesneden stukken is er weer, samen met technische jassen. Zwarte fluwelen linten met parels geven rokken en jurken vorm, zoals vroeger crinolines deden.

De shirts zijn doorzichtig en licht. De jassen zijn matzwart en stevig, en volgen de vormen van het lichaam. Schouders zijn rond voor een mooi silhouet. Mannenjassen passen bij bustiers. Het staartvest is terug, met kanten kragen erbij. Glanzend en mat, zwart en wit wisselen af. Praktische kleren, zoals regenjassen, horen er ook bij. Ze laten het dagelijks leven zien en verbinden ons met het verleden.
Klik hier voor de modetrends voor de heren op ADVERSUS