Celine benadert de mode zoals altijd op een unieke manier, door zijn nieuwe collectie voor de herfst-winter 2024-2025 niet tijdens de Paris Fashion Week te presenteren, maar erna. Hedi Slimane, die inmiddels afscheid heeft genomen van het modehuis, heeft met deze presentatie een artistieke visie gecreëerd die afwijkt van de gebruikelijke aanpak. Creatief directeur Slimane laat zich inspireren door het verleden.
In 1971 had Céline Vipiana, de oprichtster van Celine, een autopech op Place de l’Etoile. Terwijl ze wachtte, viel haar oog op de schakels van de Arc de Triomphe, een decoratief patroon dat later het iconische monogram van Celine zou worden. Bij zijn aantreden in 2018 gaf Hedi Slimane dit historische embleem een moderne twist en noemde het ‘Triomphe’, een motief dat sindsdien in diverse collecties terugkeert.
De nieuwe wintercollectie, getiteld “La collection de l’Arc de Triomphe”, haalt inspiratie uit de jaren 1960, beschouwd als de gouden eeuw van Celine. Deze collectie brengt de oorsprong en geest van het huis opnieuw tot leven met tweedelige ensembles en authentiek herweefde materialen. Prêt-à-porter items worden gecombineerd met handgeborduurde couturestukken. De vilten petten zijn geïnspireerd op de klassieke baseball cap uit de jaren ’60.
Bij zijn start bij Celine in 2018 herintroduceerde Slimane een vernieuwde versie van het ‘Triomphe’ embleem, dat voor het eerst verscheen op de Triomphe tas, ontworpen op zijn eerste werkdag. Deze tas is inmiddels uitgegroeid tot een klassieker binnen het huis en belichaamt de essentie en waarden van het couturehuis.